top of page
B/Side.

Projekt, Arbetsprov   |   2025   |   Logotyp, Varumärke, Marknadsföringskampanj

Brief: Namnge och ta fram en logotyp och passande typsnitt, samt skapa en marknadsföringsaktivitet för en ny fiktiv streamingtjänst. Streamingtjänsten innehåller osignerade artister och band som inte är knutna till stora skivbolag, hjälper lyssnare att upptäcka musik som annars är svår att hitta.

​

Min tolkning: Min idé utgår från att skapa en mix mellan Netflix, MTV och TikTok; en algoritmstyrd visuell streamingtjänst med fokus på musikvideor. Man scrollar fritt, upptäcker ny musik baserat på sin smak och kan skapa egna listor eller söka efter genrer. Varje artist har en egen sida med musikvideor och personligt BTS-material, för att ge en närmare relation till personen bakom musiken.​

​

Som marknadsföringsidé tog jag fram en fiktiv klubbkväll i en industrilokal, där musikvideor projiceras på storbild istället för en DJ. Gästerna får ett kassettband med QR-kod till plattformen och kvällens spellista. Jag skapade en affisch och ett Instagraminlägg i samma estetik och tonalitet, med copy på engelska för en internationell publik.

side.png
arbetsprovinstagram2.png
iPhone_Mockup_BsideT.png
Tape_Mockup_1.png
Namn, logotyp & färg

Namnet B/Side kommer dels från B-sidan på ett kassettband eller vinyl-skiva, där de mer dedikerade fansen ofta hittar sina favoriter. Det anspelar också på ordet "beside" och att stå bredvid, i detta fallet dels de som står lite vid sidan av de stora skivbolagen, och dels de lyssnare som står bredvid en mainstream crowd. 

 

Färgkartan består av en mörkblå (space) agerar som svart, och en ljust gråbeige (concrete) agerar som vit, kompletterat med 4 färger har en med en känsla av retro och neonljus, alla färgerna är namngivna för att matcha varumärkets estetik. 

Poster.png
bottom of page